CUDA Programming Applications

کاربردهای برنامه نویسی کودا

CUDA Programming Applications

کاربردهای برنامه نویسی کودا

اندازه حافظه گرافیکی

اندازه حافظه گرافیکی

مقدار حافظه گرافیکی .به طور مستقیم . به اندازه صفحه نمایش (که بر حسب اینچ است ) رزولشون تصویر ( که برحسب پیکسل است) و تنظیمات اجرای تصاویر مثل Anti Aliasing بستگی دارد.

پس یک صفحه نمایشی 17 اینچی با رزولوشنی برابر با 1280*1024 نیازی به داشتن کارت گرافیکی با حداکثر میزان حافظه گرافیکی نخواهد بود ویک کارت گرافیکی یک گیگابایتی کاملا مناسب است . اگر حافظه گرافیکی از ان میزانی که باید . کمتر باشد .پردازنده گرافیکی برای اینکه تصاویر پردازش شده را به این واحد ارجاع دهد تا برای صفحه نمایش صادر شود . به اجبار باید منتظر خالی شدن حافظه بماند تا داده های جدید را در ان ادرس دهی نماید و این دقیقا همان زمانی است که افت فریم صورت میگیرد . اگر رزولوشن صفحه نمایش یک کامپیوتر 768*1024پیکسل باشد و چون رنگی است به صورت سه کانال  RGB   نمایش داده میشود پس هر پیکسل ان داری 8*8*8 بیت است یعنی 24بیت . پس در صفحه نمایش این کامپیوتر باید تعداد 768*1024*24 بیت در هر ثانیه بروز رسانی شود که این کار توسط کارت گرافیک صورت میگیرد .

واژه هایی مانند Shared Memoryو Up ToوDedicated Memory به چه چیز اشاره دارد؟

آیا حافظه اصلی یا همان RAM   با کارت گرافیک ، به اشتراک گذاشته می شود یا خیر ؟ اگر کارت گرافیکی دارای حافظه گرافیکی یا همان  VRAM به آن اندازه که گفته شده نباشد . از واژه    Shared Memory        برای مشخصات ان استفاده می کنیم . فرض کنید که کارت گرافیکی تهیه می کنید و برروی ان نوشته است  Up To 2GB   و یا   2GB Shared   این به این معنی است که این کارت به طور خاص داری حافظه گرافیکی نمی باشد وبرای پردازش داده ها نیازمند به استفاده از حافظه اصلی سیستم است .و اعداد جلوی انها به معنی این است که چیپ های مورد استفاده در انها نهایتا امکان ادرس دهی 2 گیگابایت حافظه رادارند . این موضوع باعث میشود تا درمواقعی که سیستم نیازمند حافظه اصلی است (به دلیل پردازش سنگین ) دچارافت کارایی شود  Dedicated Memory   همان حافظه گرافیکی است . کارت های گرافیکی ای که داری   DM   باشند دیگر نیازی به بهره گیری از حافظه اصلی سیستم را ندارد و حافظه درون ساختی را دارا هستند که از حافظه اصلی سیستم که اشتراک شده نیز هست . بسیار سریعتر عمل کرده و بازدهی بالاتری دارد . پهنای باندی که این نوع از حافظه ها در اختیار کارت گرافیک قرار می دهد نیز کاملا واقعی است .یکی از معمولی ترین حافظه هایی که امروزه در کارت های گرافیکی مورد استفاده قرا می گیرد  با نام   GDDR5   شناخته می شود که برای انتقال داده ها از چهار مسیر بهره می برد.


شکل 3: Geforce GTX 960 G1 GAMING با معماری پیشرفته Maxwell

 
 یکی از بخش های مهم کارت گرافیک . واحدROP کارت گرافیک است که مخفف عبارت Raster Operator Unit  می باشد که وظیفه دارد تا بعد از به پایان رسیدن مراحل پردازش ویدیویی مانند ساخت اجسام . تعیین رنگ و نور،داده ها را برروی حافظه کارت گرافیکی ذخیره کند.ROPها که در معماری کارت گرافیک بعد از پردارنده های جریانیStream Processorقرار دارند در واقع با فشرده سازی رنگ و Anti Aliasing سرو کار دارند.توجه داشته باشید که هر جه تعدادROPبیشتر باشد عملکرد کارت بالاتر میرود .(شکل4)



Anti Aliasingیکی ازتکینکهای بهبود کیفیت تصاویر در پردازش نهایی است.درایجادتصاویر در بازی های کامپیوتری ما شاهد استفاده ازچندضلعی ها  هستیم.فرض کنید که یک توپ و یا یک جسم گرد متشکل از این چند ضلعی ها.ساخته می شود،اما حتما مشاهده کرده اید که درلبه های این چنین شکل ها ما شاهد پله پله شدن تصویر می باشیم.با بهره گیری از Anti Aliasing می توان تا حد بسیار زیادی این موضوع را بر طرف نمود .

نظرات 1 + ارسال نظر
kmirzaie شنبه 3 تیر 1396 ساعت 14:53 http://isslab.ir

سلام

مطالبی که گذاتشنید عنوان ندارند. برای آنها عنوانی کوتاه و مناسب انتخاب فرمایید
متن از دو طرف تراز شود در ضمن فونت مطالب انتهایی این پست کمی بزرگتر از مطالب آغازین آن است
منابع در انتهای پست ها فراموش نشود

در عنوان وبلاگ تمامی حروف
CUDA
با حروف بزرگ باشد

سعی کنید پست ها، طولانی تر باشد، برخی از پست ها نسبتا کوتاه است

موفق باشید

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.